Материалы

Спам – що це таке?

 

про спам

Для того, щоб ефективно боротися із спамом, необхідно чітко визначити, що саме розуміється під словом «спам». Нерідко провайдери і власники мереж вважають за краще керуватися «презумпцією винності», відносячи до спаму практично всю пошту, яку не запрошував одержувач. За останні півтора роки експерти вивчили всі існуючі види і категорії спаму і прийшли до висновку, що при віднесенні до спаму будь-якого небажаного або рекламного листа виникає велика небезпека втратити ділову пошту. «Побутові» визначення спаму як «небажаної пошти» або «незапитаної рекламної розсилки», які можна почути від користувачів, провайдерів або власників комп’ютерних мереж, не витримують критики.

Оскільки при фільтрації спаму головне – не нашкодити одержувачеві пошту, необхідно дати більш зважене визначення.Ось найбільш точне визначення спаму: спам – це анонімна масова незапитана розсилка. Це визначення задовільне, добре співвідноситься з світовою практикою і визначеннями спаму, покладеними в основу американського і європейського законодавства про спам. Крім того, це визначення можна ефективно використовувати на практиці. Пояснимо його сенс.

Анонімна розсилка: ми всі страждаємо в основному саме від автоматичних розсилок, з прихованою або фальсифікованою зворотною адресою. В даний час не існує спамерів, які не приховували б своєї адреси і місця розсилки.

Масова розсилка: саме масові розсилки, і лише вони, є справжнім бізнесом для спамерів і справжньою проблемою для користувачів. Невелика розсилка, зроблена помилково людиною, професійним спамером, може бути небажаною поштою, але не спамом.

Непрошена розсилка: очевидно, підписні розсилки і конференції не повинні потрапляти в категорію «спаму» (хоча умова анонімності і так значною мірою це гарантує).

Важливі також і категорії, які ми свідомо не включили у визначення спаму.Наприклад, у визначення спаму часто включають словосполучення «рекламна розсилка» або «комерційна пропозиція». На наш погляд, це неправильно. Річ у тому, що значна частина спаму не переслідує рекламних або комерційних цілей. Існують розсилки політичного і агітаційного спаму, є також «добродійні» спамерські листи (що закликають допомогти яким-небудь нещасним). Окрему категорію складають шахрайські листи (так звані нігерійські листи з пропозиціями заробити велику суму грошей або що залучають до фінансових пірамід), а також листи, направлені на крадіжку паролів і номерів кредитних карт («фішинг»). Ще бувають так звані «ланцюгові листи», тобто листи з проханням переслати їх знайомим («страшилки», «листи щастя») і т.п. Є також вірусні листи, що містять привабливий текст і віруси під виглядом іграшок, картинок, програм («справжня історія Білосніжки», «З Новим роком!» і т. п.). Всі ці листи, як правило, не можна віднести до реклами, хоча вони є очевидним спамом.

Спам і цільові комерційні пропозиції

З даного вище визначення виходить, що комерційна пропозиція, явно направлена на адресу одержувача і з реальною зворотною адресою, – це не спам.Таким чином, ми не вважаємо спамом непрошений рекламний лист, наприклад, запрошення на семінар, послане особисто директорові фірми. Або пропозиція гірськолижного туру в Шамоні із справжньою зворотною адресою турфірми.Комусь це може показатися обурливим, дивним і нелогічним, але ми вважаємо, що робити цю відмінність необхідно – і теоретично, і практично.Такий лист також може бути небажаним і викликати роздратування. Відмітимо, що такі листи у багатьох випадках теж можна розпізнати і відфільтрувати технічно, разом із спамом. Проте перш ніж видаляти листи даних категорій, системному адміністраторові варто погоджувати політику обробки спаму з відділом маркетингу і PR. Цілком можливо, що їм потрібні подібні листи. Наприклад, комерційні співробітники туристичних фірм часто з цікавістю читають туристичні пропозиції і навіть спам, а організатори семінарів і співробітники кадрових відділів хотіли б отримувати всі запрошення на семінари.

Небажана пошта

Окрім спаму і цільових комерційних пропозицій існує ще один вид поштових повідомлень, який часто плутають із спамом. Це небажана пошта. В деяких випадках незапитане і непотрібне повідомлення спамом не є.

Ось деякі приклади небажаної пошти, яку одержувач не замовляв і/або не бажає отримувати:

  • Різного роду помилки: помилки автоматичних розсильників – технічний збій служби розсилки, запити на підтвердження підписки на розсилку або якийсь сервіс; помилки людей – наприклад, людина шукає однокурсника, а одержувач має те ж прізвище і схожу адресу.
  • Різноманітна технічна кореспонденція: повідомлення про недоставляння листа і інших помилках; автоматичні повідомлення від антивірусних програм про віруси у відправленому з вашої адреси листі; екстраординарні або рутинні повідомлення від адміністраторів сервісів (наприклад, про те, що поштовий сервіс буде недоступний, або про появу вірусу і ін.). Такі листи для одержувача часто виглядають як незапитані.
  • Нові можливості спілкування і бізнесу: діловий лист від приватної особи (фірми) приватній особі (фірмі). Такий лист часто може служити початком нового контракту, бізнесу. Прямий лист менеджерові корпорації від рекрутингового агентства – адреса зазвичай отримана неофіційно, сам лист справедливо трактується компанією як загроза бізнесу, в той же час такі листи дуже корисні ринку праці і капіталу.
  • І, природно, особисті листи від тих, з ким одержувач ніколи раніше не переписувався: листи від старих знайомих, друзів, агітаторів (наприклад, агітація жителів району проти забруднення парку, і т. п.).

Будь-який з цих листів є незапитаним, бо приймаюча сторона його явно не запрошувала. З іншого боку, викидати подібну пошту без прочитання не можна. З цього виходить, що ознаки масовості і анонімності є необхідними для розпізнавання тих, хто робить бізнес на спамі.

Політика поводження із спамом і небажаною поштою

Отже, ми розділяємо всі незапитані повідомлення, що потрапили у вашу поштову скриньку, на наступні категорії:

  • спам, що має всі ознаки анонімної масової розсилки;
  • цільові комерційні пропозиції;
  • небажана пошта.

Спам, поза сумнівом, потрібно фільтрувати, а потім зберігати в особливих теках або поміщати в карантин, а іноді відразу видаляти – згідно політиці компанії. Другу і третю категорію листів також можливо розпізнавати і фільтрувати, але з ними потрібно звертатися обережніше. У компанії можуть бути різні відділи, які хотіли б отримувати різні категорії непрошеної пошти (адміністраторам потрібні повідомлення від сервісів і антивірусів, кадровикам – запрошення на семінари).

Таким чином, системний адміністратор повинен вводити ретельно продуману політику обробки пошти, що включає не тільки знищення спаму, але маршрутизацію і зберігання незапитаної і навіть небажаної пошти.