Роль початкової школи у виявленні та розвитку ранньої обдарованості.

Виступ Потупаленка Ю.Т., вчителя початкових класів,

завідуючого кафедри вчителів початкової школи

              При надходженні в ЗЛ «Логос» дітей зустрічає психолог першої категорії Коваль Оксана Григорівна

           При виявленні обдарованих дітей використовуються опитувальні листи інтелектуальних і творчих здібностей, визначення рівня навченості, тест - анкета діагностики різних видів дитячої обдарованості. Це дозволить окреслити коло дітей для більш поглиблених індивідуальних досліджень. Дитина обстежується набором психологічних тестів. Сюди входять такі методики як:

  • тест креативності;
  • методика діагностики обдарованості; А.І.Савенкова;
  • «Логічні завдання»
  • матриці Равенна

        У дітей, обдарованих у сфері академічних досягнень, найбільш розвинені можуть бути окремі схильності - до мови та літератури, математики або природознавства. Якщо ж у дитини переважають художні здібності, він з ранніх років виявляє схильність до малювання або музики, психологічне тестування повинне бути спрямоване на оцінку ступеня емоційної стійкості. Високий рівень нейротизму характеризується сильною сприйнятливістю людини до зовні подіям, що відбуваються. Ці діти зазвичай відрізняються високою вразливістю і вимагають індивідуального психологічного підходу з боку педагогів і нерідко психотерапевтичної корекції лікаря-фахівця.

            Також на цьому етапі проводиться анкетування батьків обдарованих дітей за допомогою «Карти обдарованості». За допомогою даної методики можливо кількісно оцінити ступінь вираженості у дитини різних видів обдарованості і визначити, який вид обдарованості у нього переважає в даний час. А також планування подальшої розвиваючу роботу.

            Далі основна роль відводиться педагогам, завдання яких - формувати і розвивати їхні здібності. Реалізуються ці вимоги за допомогою широкого спектру педагогічних прийомів і методів (авторські програми, індивідуальні заняття - консультації і т.п.). Кожного класовода хвилює питання, як зробити навчання цікавим. Такі вчителі як Плетньова Тетяна Анатоліївна, Левашова Вікторія Вікторівна, Горлач Світлана Валеріївна, Калашникова Тетяна Іванівна, Колпакова Анна Миколаївна, Шевченко Анжела Олександрівна, Смирнова Ольга Миколаївна, Пенькова Олена Юріївна, Кулигіна Олена Вікторівна, своє завдання вбачають у тому, щоб розвинути інтелектуальні здібності своїх учнів, підтримати їхнє бажання вчитися, допомогти дітям досягти успіху. Кожен урок, проведений вчителями, - це цікава подорож з дітьми у світ науки, це і гра, і пізнання нового, і радість творчості.

              У другій половині дня куратори, підтримуючи вчителів, продовжують роботу над розвитком творчих здібностей дітей. Вони проводять з учнями початкової школи розвиваючі ігри, конкурси, заняття, тренінги та бесіди, розвиваючи пам'ять, мислення, увагу.

               Уже в початковій школі діти приймають участь в шкільних, районних, міських конкурсах і олімпіадах, де можуть спробувати свої сили і проявити свої здібності.

              Учні брали участь в обласному конкурсі-виставці декоративно-прикладного мистецтва «Квітуча Україна».

              Районному етапі міського екологічного проекту «Екологічний вектор».

              Щоб підтримати не тільки академічну обдарованість, педагог організатор Куляс Жанна Григорівна проводить безліч позакласних заходів в початковій школі. Конкурс талантів «Логоській зорепад» Конкурс проводився серед учнів 1-4 класів у номінаціях:

  • юний художник
  • юний музикант
  • юний гімнаст
  • юна танцівниця
  • кращий декламатор
  • краща танцювальна пара
  • юний поет
  • золотий голос

          Для тих, хто хоче розвивати свій творчий хист, організована гурткова робота ізостудії і «Сонечко». У них можуть проявити себе юні художники. Керівники Барко Ольга Іванівна, Фролова Юлія Миколаївна.

       Працюють спортивні секції шахи і ушу Тут себе зможуть реалізувати і майбутні спортсмени.

       З групою обдарованих дітей планується подальша розвиваюча робота. Вона проводиться класними керівниками та психологом. Заняття проводяться 1 раз на тиждень протягом усього навчального року.

        І хоча з віком обдарованих дітей стає все менше, згуртований колектив початкової школи під керівництвом адміністрації сподівається не тільки зберегти здібності дітей, а й вивести їх на більш високий рівень.