Урок української мови в 1 класі

Тема. Активізація словникового запасу та його активізація за темою «Зима іде». Навчання складанню розповіді за малюнком. Грицько Бойко «Я морозу не боюсь»

Навчальна мета:

активізувати лексику і збагачувати словниковий запас з теми «Зима іде»,формувати вміння складати зв’язні висловлювання за малюнками,закріплювати вміння використовувати слова з теми у власних розповідях.

Розвивальна мета:

розвивати мовлення, мислення, память, комунікативні вміння

Виховна мета:

виховувати активність,працьовитість,любов до прекрасного.

Обладнання:

Підручник (Хорошковська О.Н., Охота Г.І. Українська мова. Підручник для першого класу для шкіл з російською мовою навчання –К.; Освіта, 2002) ведмедик (лялька), піктограма,  презентація  до словникової роботи, до інформації про Олімпійські ігри, до рефлексії власної діяльності, портрет  Грицька Бойка, витинанки.

І.Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми і завдань уроку.(1 хв.)

1.Бесіда

-Яка пора року надворі? Назвіть зимові місяці.

-Які тварини взимку сплять? У нас сьогодні на уроці гість. Хто це? (демонстрація іграшки) Уявіть, що ведмедик розуміє нашу мову,ми будемо розповідати йому,що відбувається взимку.

 2. Оголошення теми і завдань уроку.( 1 хв.)

-Сьогодні ми продовжимо працювати над темою «Зимонька іде»,повторимо складені на минулому уроці текст і діалог, складемо новий текст за малюнком,вивчимо вірш,попрацюємо у групах.

-Я нагадую,що на уроці треба не просто слухати, а чути, не просто дивитися,а бачити, не просто відповідати,а міркувати,дружно і плідно працювати.

II. Активізація словника учнів .(3 хв.)

1.Мовна розминка.

А) Перекладач.

-Перекладіть українською: флажок, камешек, гребешок.

-Назвіть ці предмети в множині.

-Як вимовляється звук ц?

Б)«Продовжи речення»

Пригадаймо вивчені раніше твори. Звертаймо увагу на вимову Ц'. Продовжіть речення:

«Пішла киця…», «А небо часто хмариться…»

— Ой піди ж ти, кицю,
Піди по водицю,
Та не впади в криницю.
Пішла киця по водицю
Та й упала у криницю.
Біжить котик рятувати,
За вушечко витягати.
Витяг кицю за вухо
Та й посадив, де сухо:
— Лежи, кицю, тута,
А я знайду прута! —
Іще прута не знайшов,
А вже киці не знайшов.

А небо часто хмариться,

І хмуриться ріка.

Шукає заєць ввечері

На грядці буряка.

В) Чистоговорка.

-Повторюйте й слідкуйте за правильною вимовою:

МА-МА-МА-на вулиці зима,

ІГ-ІГ-ІГ-випав перший сніг,

МО-МО-МО-на лижах стоїмо,

РИ-РИ-РИ-їдемо з гори.

2. «Виправ помилку». Робота зі словополученнями.

-Прочитаємо слова: зима,сніг,вітер.

-Послухайте ,які ознаки дібрав до них ведмедик: тепла зима,з елений сніг,г арячий вітер.Чи правильні слова придумав ведмедик?

-Доберемо слова-ознаки до  цих слів.

-Повторимо словосполучення:холодна зима,морозна зима,білий сніг,білий килим,вкрила землю(будинки,дахи),вдягають теплі куртки,пальта,шуби,взувають чоботи,ідуть до дитячого садка,до магазину,у гості.

III.Повторення.Робота з ілюстрацією підручника.(10 хв.)

1.Бесіда, побудова речень, вправляння мовлення.

-Яка пора року настала?

-Що зима вкрила білим килимом?

-Яка погода на вулиці?

-Що вдягають люди?

-Що взувають взимку?

-Куди ідуть мама з дитиною?

Слухання розповідей учнів.

-Розкажіть текст повністю.

2.Робота з віршем.

-Мені здається,що дитина розповідає матусі вірш. Пригадаймо його за піктограмою.

Вірш «З неба падають сніжинки».Наталя Забіла

З неба падають сніжинки

на дерева, на будинки,

на майдани, на садки,

на ялинки, на дубки.

Біле-біле все навколо,

ясне й чисте, як ніколи!

Мов пухнаста ковдра, ліг

скрізь на землю білий сніг.

3.Робота з діалогом.

А) Підготовча бесіда.

-Як називається розмова двох осіб?

-Хто буде розмовляти?

-Яка пора року надворі?

-Яка погода? Як звуть хлопців?

- Що у них в руках?

-Що вони будуть з ними робити?

-Куди хлопці підуть кататися?

-Вони будуть там самі чи з друзями?

Б)Робота у парах .Слухання діалогів (корекція і вправляння мовлення).

-Повторіть діалог хлопців у парах.

Фізхвилинка

Зимно зайчику стояти,

Треба трошки пострибати:

Скік-скік, скік-скік, скік-скік,

Треба добре пострибати,

Пострибавши- відпочити.

  Раз! - підняли руки вгору.

 Два! - нагнулися додолу.

 Не згинайте, діти, ноги,

 Як торкнетеся підлоги.

  Три-чотири! - рівно стати,

  Будем справу починати

ІV.Робота з новим матеріалом(14 хв.)

1.Робота з підручником

-Назвемо предмети одягу на малюнку.

-Які предмети літнього одягу ви можете назвати?

-Які предмети зимового  одягу ви можете назвати?

-Що ви порадите Катрусі вдягнути взимку? Відповідайте так:

-Катрусю,я раджу тобі вдягнути…

2.Робота над  віршем Грицька Бойка

1)Словникова робота, перегляд презентації.

-Валянки-теплі чоботи з овечого хутра  (шерсти),це взуття носять у морозну снігову погоду. Подивіться, вони раніше були сірувато-коричневого кольору. А зараз- це дуже модне взуття.

-Якого кольору ці валянки?

-Кожух, кожушина-верхній одяг зі шкіри, шуба з овечого хутра.

-Валянки і кожушина-давній зимовий одяг,от послухайте:

В білих валянках, в білім кожусі ходить зимонька в полі і в лузі,

Носить зимонька білий мішок, трусить на землю білий сніжок.

-Яке слово повторюється?

-Ви згодні, що білий-основний колір зими?

-А які ще зимові кольори ви можете назвати?

2)Повідомлення про поета.

Грицько Бойко-улюблений поет дітлахів вже майже 60 років. Він помер близько 40 років тому, але й досі діти люблять його смішинки -веселинки, скоромовки, загадки, казки, і, звичайно, вірші.

-Давайте пригадаємо вірш поета «Здоровим будь»

З фізкультурою ми дружим,
Різні вправи любим дуже.
— Раз, два, три, чотири! —
Чути з нашої квартири.
Глянь: без мила і водиці
Умиваються дві киці,
Язичком вмиваються,
Лапками втираються.
Я до крана сам дістану,
Умиваюсь біля крана.
Милю милом щоки, шию
І водою добре мию.

-Сьогодні на уроці ми вивчаємо вірш Грицька Бойка «Я морозу не боюсь».

3)Читання-зразок учителя

Я морозу не боюсь!

В кожушину одягнусь.

Хай мороз не злиться

Я у рукавицях.

Хай мороз не хвалиться

Я у теплих валянцях.

Я морозу не боюсь!

Під ногами : хрусь, хрусь

4)Перевірка первинного сприйняття.

-Які предмети зимового одягу ви почули у тексті?

-Чому хлопець не боїться морозу?

5)Робота над заучуванням вірша

А)Учні повторюють за учителем(по рядках,по строфах)

Б)Учні повторюють разом з учителем

В)Учні повторюють самостійно

3.Робота над складанням тексту за ілюстрацією.(активізація словника учнів, складання словосполучень, бесіда, побудова речень, вправляння мовлення)

-Пригадаємо, якою може бути зима? Сніг?

-Яка пора року настала?

- Яка погода на вулиці?

-Хто гуляє надворі?

-Коли відбувається дія?

-Чому ви так думаєте?

-Дайте імена дітям, які ліплять снігову бабу.

- Дайте імена дітям, які катаються на санчатах.

- Хто катається на лижах?

-Повторіть за мною:хокей,ключка,шайба,ковзани.

-Що взяли хлопці з собою на ковзанку?

-У яку гру грають хлопці?

-Який настрій у дітей?Дітям весело чи сумно?

-Хто готовий розповісти текст повністю?

Фізхвилинка

-Повторимо вірш Грицька Бойка «Я морозу не боюсь»,імітуючи рухи і настрій.

4. Інформація про Олімпійські ігри

-Хто разом з друзями любить грати на подвірї у рухливі ігри?

-А ви,напевно,знаєте,що є і зимові і літні Олімпійські ігри,де спортсмени змагаються у зимових  і літніх видах спорту.

Офіційним талісманом  наступних літніх Олімпійських Ігор в Ріо-де Жанейро у 2016 році стане  Вінісіус, що  на вигляд схожий на жовтого кота

5.Робота в групах.

-А зараз попрацюємо в групах.

Завдання групам: створити колаж: «Взимку», «Влітку» і презентувати його.

5.Розповідь учителя про витинанку.

-А ось ці сніжинки зроблені з паперу, вони називаються витинанки,ї х раніше використовували для прикрашання приміщень,вас навчить їх робити  за допомогою ножиць учитель образотворчої праці.

 6.Презентація випереджаючих завдань (творча емпатія)

-Ці учні отримали завдання перевтілитись у сніжинку і зараз розкажуть про себе.(слухання розповідей)

V.Підсумок уроку. Рефлексія.(2 хв.)

А)Робота з таблицями

-Оцініть свою роботу на уроці, свій настрій.

Б)-Розмістить свою сніжинку  на малюнку там, де вам комфортно. Вдома подумайте, а що відчуватимете ви в образі сніжинки. 

Література

  1. Вашуленко М.С. Методика навчання української мови в початковій школі. - К.: Літера ЛТД, 2010
  2. Зевако В., Непийвода С. Цікаві завдання з української мови в початковій школі. - Тернопіль: Підручники & Посібники, 2008
  3. Формування у молодших школярів мотивації вивчення української мови: практичний аспект. – Запоріжжя, 2015
  4. Макаренко В.М., Туманцова О.О. Як опанувати технологію формування критичного мислення . -Х.: Основа, 2008
  5. Наволокова Н.П. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій. - Х.: Основа, 2009


Copyright © 2014. All Rights Reserved.