Материалы
Урок української мови в 1 класі
Тема. Активізація словникового запасу та його активізація за темою «Зима іде». Навчання складанню розповіді за малюнком. Грицько Бойко «Я морозу не боюсь»
Навчальна мета:
активізувати лексику і збагачувати словниковий запас з теми «Зима іде»,формувати вміння складати зв’язні висловлювання за малюнками,закріплювати вміння використовувати слова з теми у власних розповідях.
Розвивальна мета:
розвивати мовлення, мислення, пам’ять, комунікативні вміння
Виховна мета:
виховувати активність,працьовитість,любов до прекрасного.
Обладнання:
Підручник (Хорошковська О.Н., Охота Г.І. Українська мова. Підручник для першого класу для шкіл з російською мовою навчання –К.; Освіта, 2002) ведмедик (лялька), піктограма, презентація до словникової роботи, до інформації про Олімпійські ігри, до рефлексії власної діяльності, портрет Грицька Бойка, витинанки.
І.Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми і завдань уроку.(1 хв.)
1.Бесіда
-Яка пора року надворі? Назвіть зимові місяці.
-Які тварини взимку сплять? У нас сьогодні на уроці гість. Хто це? (демонстрація іграшки) Уявіть, що ведмедик розуміє нашу мову,ми будемо розповідати йому,що відбувається взимку.
2. Оголошення теми і завдань уроку.( 1 хв.)
-Сьогодні ми продовжимо працювати над темою «Зимонька іде»,повторимо складені на минулому уроці текст і діалог, складемо новий текст за малюнком,вивчимо вірш,попрацюємо у групах.
-Я нагадую,що на уроці треба не просто слухати, а чути, не просто дивитися,а бачити, не просто відповідати,а міркувати,дружно і плідно працювати.
II. Активізація словника учнів .(3 хв.)
1.Мовна розминка.
А) Перекладач.
-Перекладіть українською: флажок, камешек, гребешок.
-Назвіть ці предмети в множині.
-Як вимовляється звук ц?
Б)«Продовжи речення»
Пригадаймо вивчені раніше твори. Звертаймо увагу на вимову Ц'. Продовжіть речення:
«Пішла киця…», «А небо часто хмариться…»
— Ой піди ж ти, кицю,
Піди по водицю,
Та не впади в криницю.
Пішла киця по водицю
Та й упала у криницю.
Біжить котик рятувати,
За вушечко витягати.
Витяг кицю за вухо
Та й посадив, де сухо:
— Лежи, кицю, тута,
А я знайду прута! —
Іще прута не знайшов,
А вже киці не знайшов.
А небо часто хмариться,
І хмуриться ріка.
Шукає заєць ввечері
На грядці буряка.
В) Чистоговорка.
-Повторюйте й слідкуйте за правильною вимовою:
МА-МА-МА-на вулиці зима,
ІГ-ІГ-ІГ-випав перший сніг,
МО-МО-МО-на лижах стоїмо,
РИ-РИ-РИ-їдемо з гори.
2. «Виправ помилку». Робота зі словополученнями.
-Прочитаємо слова: зима,сніг,вітер.
-Послухайте ,які ознаки дібрав до них ведмедик: тепла зима,з елений сніг,г арячий вітер.Чи правильні слова придумав ведмедик?
-Доберемо слова-ознаки до цих слів.
-Повторимо словосполучення:холодна зима,морозна зима,білий сніг,білий килим,вкрила землю(будинки,дахи),вдягають теплі куртки,пальта,шуби,взувають чоботи,ідуть до дитячого садка,до магазину,у гості.
III.Повторення.Робота з ілюстрацією підручника.(10 хв.)
1.Бесіда, побудова речень, вправляння мовлення.
-Яка пора року настала?
-Що зима вкрила білим килимом?
-Яка погода на вулиці?
-Що вдягають люди?
-Що взувають взимку?
-Куди ідуть мама з дитиною?
Слухання розповідей учнів.
-Розкажіть текст повністю.
2.Робота з віршем.
-Мені здається,що дитина розповідає матусі вірш. Пригадаймо його за піктограмою.
Вірш «З неба падають сніжинки».Наталя Забіла
З неба падають сніжинки
на дерева, на будинки,
на майдани, на садки,
на ялинки, на дубки.
Біле-біле все навколо,
ясне й чисте, як ніколи!
Мов пухнаста ковдра, ліг
скрізь на землю білий сніг.
3.Робота з діалогом.
А) Підготовча бесіда.
-Як називається розмова двох осіб?
-Хто буде розмовляти?
-Яка пора року надворі?
-Яка погода? Як звуть хлопців?
- Що у них в руках?
-Що вони будуть з ними робити?
-Куди хлопці підуть кататися?
-Вони будуть там самі чи з друзями?
Б)Робота у парах .Слухання діалогів (корекція і вправляння мовлення).
-Повторіть діалог хлопців у парах.
Фізхвилинка
Зимно зайчику стояти,
Треба трошки пострибати:
Скік-скік, скік-скік, скік-скік,
Треба добре пострибати,
Пострибавши- відпочити.
Раз! - підняли руки вгору.
Два! - нагнулися додолу.
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкнетеся підлоги.
Три-чотири! - рівно стати,
Будем справу починати
ІV.Робота з новим матеріалом(14 хв.)
1.Робота з підручником
-Назвемо предмети одягу на малюнку.
-Які предмети літнього одягу ви можете назвати?
-Які предмети зимового одягу ви можете назвати?
-Що ви порадите Катрусі вдягнути взимку? Відповідайте так:
-Катрусю,я раджу тобі вдягнути…
2.Робота над віршем Грицька Бойка
1)Словникова робота, перегляд презентації.
-Валянки-теплі чоботи з овечого хутра (шерсти),це взуття носять у морозну снігову погоду. Подивіться, вони раніше були сірувато-коричневого кольору. А зараз- це дуже модне взуття.
-Якого кольору ці валянки?
-Кожух, кожушина-верхній одяг зі шкіри, шуба з овечого хутра.
-Валянки і кожушина-давній зимовий одяг,от послухайте:
В білих валянках, в білім кожусі ходить зимонька в полі і в лузі,
Носить зимонька білий мішок, трусить на землю білий сніжок.
-Яке слово повторюється?
-Ви згодні, що білий-основний колір зими?
-А які ще зимові кольори ви можете назвати?
2)Повідомлення про поета.
Грицько Бойко-улюблений поет дітлахів вже майже 60 років. Він помер близько 40 років тому, але й досі діти люблять його смішинки -веселинки, скоромовки, загадки, казки, і, звичайно, вірші.
-Давайте пригадаємо вірш поета «Здоровим будь»
З фізкультурою ми дружим,
Різні вправи любим дуже.
— Раз, два, три, чотири! —
Чути з нашої квартири.
Глянь: без мила і водиці
Умиваються дві киці,
Язичком вмиваються,
Лапками втираються.
Я до крана сам дістану,
Умиваюсь біля крана.
Милю милом щоки, шию
І водою добре мию.
-Сьогодні на уроці ми вивчаємо вірш Грицька Бойка «Я морозу не боюсь».
3)Читання-зразок учителя
Я морозу не боюсь!
В кожушину одягнусь.
Хай мороз не злиться
Я у рукавицях.
Хай мороз не хвалиться
Я у теплих валянцях.
Я морозу не боюсь!
Під ногами : хрусь, хрусь
4)Перевірка первинного сприйняття.
-Які предмети зимового одягу ви почули у тексті?
-Чому хлопець не боїться морозу?
5)Робота над заучуванням вірша
А)Учні повторюють за учителем(по рядках,по строфах)
Б)Учні повторюють разом з учителем
В)Учні повторюють самостійно
3.Робота над складанням тексту за ілюстрацією.(активізація словника учнів, складання словосполучень, бесіда, побудова речень, вправляння мовлення)
-Пригадаємо, якою може бути зима? Сніг?
-Яка пора року настала?
- Яка погода на вулиці?
-Хто гуляє надворі?
-Коли відбувається дія?
-Чому ви так думаєте?
-Дайте імена дітям, які ліплять снігову бабу.
- Дайте імена дітям, які катаються на санчатах.
- Хто катається на лижах?
-Повторіть за мною:хокей,ключка,шайба,ковзани.
-Що взяли хлопці з собою на ковзанку?
-У яку гру грають хлопці?
-Який настрій у дітей?Дітям весело чи сумно?
-Хто готовий розповісти текст повністю?
Фізхвилинка
-Повторимо вірш Грицька Бойка «Я морозу не боюсь»,імітуючи рухи і настрій.
4. Інформація про Олімпійські ігри
-Хто разом з друзями любить грати на подвір’ї у рухливі ігри?
-А ви,напевно,знаєте,що є і зимові і літні Олімпійські ігри,де спортсмени змагаються у зимових і літніх видах спорту.
Офіційним талісманом наступних літніх Олімпійських Ігор в Ріо-де Жанейро у 2016 році стане Вінісіус, що на вигляд схожий на жовтого кота
5.Робота в групах.
-А зараз попрацюємо в групах.
Завдання групам: створити колаж: «Взимку», «Влітку» і презентувати його.
5.Розповідь учителя про витинанку.
-А ось ці сніжинки зроблені з паперу, вони називаються витинанки,ї х раніше використовували для прикрашання приміщень,вас навчить їх робити за допомогою ножиць учитель образотворчої праці.
6.Презентація випереджаючих завдань (творча емпатія)
-Ці учні отримали завдання перевтілитись у сніжинку і зараз розкажуть про себе.(слухання розповідей)
V.Підсумок уроку. Рефлексія.(2 хв.)
А)Робота з таблицями
-Оцініть свою роботу на уроці, свій настрій.
Б)-Розмістить свою сніжинку на малюнку там, де вам комфортно. Вдома подумайте, а що відчуватимете ви в образі сніжинки.
Література
- Вашуленко М.С. Методика навчання української мови в початковій школі. - К.: Літера ЛТД, 2010
- Зевако В., Непийвода С. Цікаві завдання з української мови в початковій школі. - Тернопіль: Підручники & Посібники, 2008
- Формування у молодших школярів мотивації вивчення української мови: практичний аспект. – Запоріжжя, 2015
- Макаренко В.М., Туманцова О.О. Як опанувати технологію формування критичного мислення . -Х.: Основа, 2008
- Наволокова Н.П. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій. - Х.: Основа, 2009