Материалы

Позакласне заняття з української мови

"Всім серцем любіть Україну свою!"

Мета: Виховувати патріотичні почуття, любов до Батьківщини.  

Обладнання: презентація, музика для конкурсів, листи паперу, фломастери.

Організація: фільм «Любіть Україну!» - слайд

Знайомство з командами, капітанами, емблемами, символами. ( намалювати емблему, вивчити і сказати девіз)

  1. команда «Калина» - Без верби і калини нема України;
  2. команда «Козачок» - Козаки - це вільні люди;
  3. команда «Барвінок» - У барвінкуочі – крапельки із неба.
  4. команда «Українці» - Рідну землю, де живем, Україною зовем!
  5. команда «Рушничок» -Рушники, рушники - то родини моєї роки.

Літературна хвилинка – підготувати виразне читання, використовуючи індивідуальне та хорове читання  ( слайд -  любіть Україну)

1. Україно, земле рідна,
Земле сонячна і хлібна,
Ти навік у нас одна
Ти, як мати, найрідніша,
Ти з дитинства наймиліша,
Ти і взимку найтепліша –
Наша отча сторона.

2. У рідному краї і серце співає,
Лелек із далека нам весни несуть,
У рідному краї і небо безкрає,
Потоки, потоки, мов струни течуть.

3. Тут кожна травинка і кожна билинка
Вигойдують мрії на теплих вітрилах.
Під вікнами мальви, в саду материнка,
Оспівані щедро в піснях.

4. Тут мамина пісня лунає і нині,
Її підхопили поля і гаї,
Її  вечорами по всій Україні
Співають в садах солов'ї.

5. І я припадаю до неї устами,
І серцем вбираю, мов спраглий, води.
Без рідної мови, без пісні, без мами
Збідніє, збідніє земля назавжди.

6. Україно! Ти для мене диво!
І нехай пливе за роком рік.
Буду, мамо, горда і красива
З тебе дивуватися повік!

Вчитель:

1. Любити Україну - означає знати її мову, традиції, звичаї, обряди, літе­ратуру, історію. Зараз ми проведемо літературно-музикальну гру-конкурс, яка спонукатиме нас перегорнути сторінки минулого і сучасного України, згадати літературні твори і пісні, традиції та звичаї рідного краю.

2. Гра-конкурс складається з 7 турів:

  • Бліц-конкурс «Кращі знавці українських традицій»;
  • Український костюм;
  • Українська пісня;
  • Літературна вікторина;
  • Малюнок «Моя Україна»;
  • Українські народні казки;

 1. Отже рушаймо в похід!

Вчитель:

1. Над Дніпром широким, вільним
Де луги й степи цвіли,
Наші прадіди-поляни
Оселились і жили.

2. Хлібороб робив у полі,
Пас пастух корів, овець
З луком, з стрілами гнучкими
По лісах ходив ловець.

3. Пишно квітла Україна,
Повна всякого добра
Як в раю жили поляни
Понад хвилями Дніпра.

Підведення підсумків після кожного конкурсу.

1 конкурс. Бліц-конкурс «Кращі знавці українських традицій»

Капітани команд одержують по 2 запитання; по 0,5 хв на підготовку:

  • Назвіть столицю України та її засновників;
  • Назвіть державні символи України;
  • Які ви знаєте народні символи України;
  • Який птах прилітає першим в Україну;
  • Назвіть українських письменників;
  • Коли Україна стала незалежною державою, що це означає;
  • Що ви знаєте про герб України;
  • Що ви знаєте про прапор України;
  • Як раніше називали наше місто, від чого пішла сучасна назва;
  • Назвіть українських поетів.

2 конкурс. Український костюм.

Команда називає елементи українського костюму ( слайд)

3 конкурс. Інсценування «Несе Галя воду…»

4конкурс. Літературна вікторина

 «Спробуй казку відгадати…»

  Не тримали сина й доні

  У своїх вони долонях.

  Тож пішов дідусь у ліс,

  Деревиночку приніс.

  У колисочку поклали,

  Бабця нічку колихала,

  А на ранок в ній синочок

  Та й відкрив розумні очка.

  Як же зветься це хлоп’ятко,

  Любі хлопчики й дівчатка?          («Івасик-Телесик»)

  Це маленька горошина

  Принесла в родину сина.

  Мав таку цей хлопець силу,

  Що зміюку підкорила.

  Визволив сестру, братів,

  Простить зради не схотів,

  То ж пішов у світ блукати,

  Долі кращої шукати.

  Відгадайте без підказки,

  Із якої герой казки?                («Котигорошко») 

   Дівчина, хоч і кривенька,

  Роботяща, моторненька,

  Як гніздо її спалили,

  То з качками полетіла.

  Всі ви знаєте цю казку,

  То ж назвіть її, будь ласка!          («Кривенька качечка»)

  У лисички розкошує

  Спить у ліжку і жирує.

  Цей котюра ну й доскоцький!

  А назвав себе…                        («Пан Коцький»)

  Ця брехуха – і рогата,

  І баньката й бородата.

  Обдурила свого діда,

  Принесла в родину біди,

  Хату в зайчика украла,

  Жити в домі цьому стала.

  Добрий рак її прогнав

  І зайчика врятував.

  Як же звати цю рогату

  Вередуху бородату?               («Коза-Дереза»)

  Він любив пісні співати.

  Від звірят усіх тікати.

  Скік! Тут був, і вже – нема!

  І шукать його – дарма!

  Та лисичка його з’їла,

  Ба! Таки перехитрила!            («Колобок»)

  Хто журавлика вітав,

  Ще й кашкою пригощав?

  Пригадайте-но, будь ласка,

  Із якої герой казки?                  («Лисичка та Журавель»)

  Це який такий бичок,

  Не простий – а третячок,

  Дуже, дуже він був ловкий,

  Упіймав ведмедя, вовка,

  Зайчика, а ще – лисичку,

  Хоч і сам він невеличкий.

  Допоміг і бабі, й діду

  Пережити їхні біди.             («Солом’яний бичок»)

5 конкурс: Словесне змагання

В групах: обрати тему, на яку члени команди по черзі будуть називати слова( наприклад: фрукти – слива, яблуко, груша, абрикос,персик….)

6 конкурс. Малюнок ланцюжком «Моя Україна»

Команди виконують малюнки протягом 4 хв, після чого йде захист ма­люнків.

Поки команди виконують малюнки гості співають під карооке україн­ських пісень.

7 конкурс. Загадковий

А допоможе нам чарівна квітка. Обираєте пелюстку, а на ній написаний номер загадки.

1. Що то за пані у білім жупані?

Дружить з рогачами, горщиками, казанами

В роті в неї смакота. Що ж за пані то така? / Піч/.

2. У вінку зеленолистім, у червоному намисті

Видивляється у воду на свою хорошу вроду. / калина/ .

3. В нас однакові ім’я. Відгадай: хто брат, хто я?

Я кажу : «З дерев лечу». Каже брат: « По пошті шлю» / лист/.

4. Біла рілля, чорне насіння, хто вміє - той посіє, хто знає - відгадає. / письмо/ .

5. Що можна бачити з заплющеними очима? /Сон/.

6 Завжди в роті , а не проковтнеш. / язик, зуби/

7. Ходить по городу, великого роду,

Ноги, як лопати, а сліду не знати. / гуси/.

8. Що воно за штука, що день і ніч стука?/серце/.

9. Іде полем силач добувати людям калач.(Трактор)

10.Довгий ніс він виставляє, всім нам воду нагріває. (Чайник)

Журі підводить підсумки гри-конкурсу.

9 конкурс. Квітковий

Назвати квіти, з яких складено віночок ( слайд)

Підсумок. Визначення переможця