Психологічний портрет обдарованої дитини, форми і методи психолого-педагогічної підтримки обдарованих

Виступ Капітоненко В.В., практичного психолога

       Як правило, обдарованість охоплює широкий спектр індивідуально-психологічних особливостей. Більшості обдарованих дітей властиві особливі риси, які відрізняють їх від більшості однолітків.

  • Дітей, що виділяються в розумовому відношенні, відрізняє прискорене

розумовий розвиток і відповідно незвично високий для їх віку розумовий рівень.

  • Обдаровані діти охоче і легко навчаються, відрізняються гостротою

мислення, спостережливість, винятковою пам'яттю в поєднанні з раннім мовним розвитком. Виділяються умінням чітко викладати свої думки, демонструють здатності до практичного застосування знань, виявляють виняткові здібності до вирішення різноманітних завдань.

  • Савенков А.І. також однією з перших характеристик, що відрізняють

обдарованої дитини, вважає допитливість. Любов до пізнання, або допитливість, бере свій початок від цікавості. Цікавість - жага новизни, інтелектуальної стимуляції, потреба в «розумових враженнях», характерна для кожного здорової дитини. Допитливість, образно кажучи, - наступний рівень розвитку пізнавальної потреби. Допитливість, проявивши досить рано, на всіх вікових етапах продовжує залишатися найважливішою відмінною рисою талановитої людини.

  • Мають здатність сприймати зв'язок між явищами і предметами і робити

відповідні висновок; їм подобається в своїй уяві створювати альтернативні системи.

  • Сильно розвинуте почуття справедливості, що виявляється дуже рано.

Особисті системи цінностей у маленьких обдарованих дітей дуже широкі. Вони гостро сприймають суспільну несправедливість, встановлюють високі вимоги до себе і оточуючих.

  • Важливою рисою для внутрішньої рівноваги обдарованої людини є

добрерозвинуте почуття гумору. Талановиті люди обожнюють

недоладності, гру слів, «шпильки», часто бачачи гумор там, де однолітки його не виявляють.

  • Здатність бачити смішне в самих різних ситуаціях проявляється і

формується з дитинства. Вона є свідченням обдарованості і разом з тим ефективним механізмом психологічного захисту.

  • Для обдарованих дітей характерні перебільшені страхи, оскільки вони

здатні уявити безліч небезпечних наслідків.

  • Розумово обдаровані діти отримують задоволення від розумового

напруження, подібно обдарованим спортсменам, які отримують задоволення від підвищених фізичних навантажень.

  • Без емоцій немає ніякої потреби. Цілий ряд фізіологічних показників

свідчить про те, що в момент інтелектуальної напруги разом з ділянкою мозку, зайнятим розумовою працею, збуджується, як правило, і центр позитивних емоцій. У обдарованих ж дітей спостерігається певна диспропорція потреб. Одна потреба - розумова - виростає надмірно, пригнічуючи все інше. Багато обдаровані діти відстають у фізичному розвитку.

  • Обдарованим дітям властиве почуття незадоволеності, яке виникає

тоді, коли отримані результати виявляються гірше запланованих. Вони намагаються довести до досконалості розпочату справу.

  • Емоційні обдаровані діти нерідко переживають гостру внутрішній

конфлікт, займаються самоїдством, відчувають тривогу і відчувають свою неповноцінність.

  • Емоційні обдаровані діти демонструють підвищену збудливість

нервової системи, що робить їх надзвичайно вразливими і чутливими. Саме тому маленьких обдарованих дітей з підвищеною емоційністю нерідко називають «гіперактивними» і «часто відволікається».

Проблеми взаємин з оточуючими

    Повноцінний розвиток здібностей і навичок дитини відбувається в умовах його безпосередньої взаємодії з соціумом. І в цьому випадку важливо, наскільки можливості соціуму узгоджуються з потенційними можливостями дитини.

  • Труднощі можуть початися з того, що дитина, випереджаюче

однолітків, схильний постійно залучати до себе увагу. Бурхливий виконання завдань, готовність правильно відповісти на питання вчителя - для нього бажана розумова гра, змагання, і він раніше за інших тягне руку, радісний, смакуючи схвалення. При цьому йому мало того, що вдається дізнатися і зробити на уроці.

  • Обдаровані діти з гармонійним типом розвитку характеризується

високою, порівняно з однолітками, адаптацією до шкільного навчання і відповідно колективу товаришів по навчанню. Однолітки ставляться до обдарованих дітей в основному з великою повагою. У тих школах, де навчання є цінністю, такі діти стають лідерами, «зірками» класу.

  • Правда, і у цих дітей можуть виникнути проблеми в тому випадку,

якщо не враховуються їх підвищені можливості: коли навчання стає занадто легким. Дуже важливо створити для цих дітей оптимальні за складністю умови для розвитку їх обдарованості. По-перше, обдарований учень повинен мати реальну можливість не тільки знайомитися з різними точками зору по його питанню. По-друге, оскільки позиція обдарованої дитини при цьому може бути досить активною, йому повинна бути надана можливість її реалізації. Тому вчитель повинен бути готовий до того, що його учень може оскаржувати чужі точки зору (в тому числі й досить авторитетні), відстоювати свою думку, обґрунтовувати власну точку зору.

  • Іноді у цих дітей виражені, як уже зазначалося вище, амбіції і критичність

по відношенню до вчителів і однолітків. У рідкісних випадках конфлікт з педагогом (найчастіше недостатньо професійним) все-таки виникає, приймаючи форму відкритого протистояння, однак при спокійному і шанобливе ставлення до учня цей конфлікт можна порівняльного легко погасити.

  • У багатьох випадках особлива обдарованість супроводжується незвичайною

поведінкою і дивацтвами, що викликає у однокласників здивування або глузування. Іноді життя такої дитини в колективі складається найдраматичнішим чином (дитину б'ють, придумують для нього образливі прізвиська, влаштовують принизливі розіграші).

  • В результаті таких взаємовідносин з однолітками породжуються і ще

більше посилюються проблеми спілкування. Можливо, це одна з причин недотримання ними деяких норм і вимог колективу. В результаті це призводить до своєрідної відчуженості дитини від групи однолітків, і він починає шукати суспільство більш молодших або, навпаки, значно більш старших дітей або тільки дорослих.

  • Властива обдарованим дітям інтелектуальна егоцентрічность породжує

конфлікти. «Всі повинні думати і відчувати так само, як і я, тому що я думаю і відчуваю правильно» - приблизно такими словами можливо висловити цю позицію.

  • Обдарованим дітям буває дуже важко спілкуватися з однолітками: їх

інтелект дуже гнучкий і рухливий, вони не розуміють, що інші думають повільніше, люблять переривати співрозмовника, поправляти і критикувати дорослих, вважають себе завжди правими. Тому вони вважають за краще спілкуватися з дорослими, у яких знаходять інтелектуальне розуміння, а не з однолітками.

  • Неприязнь до школи, якщо навчальна програма нудна і нецікава.
  • Відставання в фізичному розвитку в порівнянні з однолітками, так як

обдарована дитина воліє інтелектуальні заняття. Звідси невміння брати участь в колективних спортивних іграх.

Технологія роботи з обдарованими дітьми

  • Слід пам'ятати, що як би не був обдарований дитина, його потрібно вчити.
  • Важливо привчити до посидючості, привчити трудитися, самостійно

приймати рішення.

  • Обдарована дитина не терпить тиску, утисків, окриків, що може вилитися в

проблему.

  • Необхідна величезна завантаження дитини, з дошкільного віку його слід

долучати до творчої праці, створювати обстановку для творчості.

  • Для розвитку своїх талантів обдаровані діти повинні вільно розпоряджатися

часом і простором, навчатися по розширеному навчальним планом і відчувати індивідуальну турботу і увагу з боку свого вчителя.

  • Якщо обдарованій дитині надана можливість не поспішати з виконанням

завдання і не перескакувати з одного на інше, він щонайкраще пізнає таємницю зв'язку між явищами і навчитися застосовувати свої відкриття на практиці.

  • Педагогам, психологам і батькам слід ставитися до обдарованих дітей

спокійно, пам'ятати, що їм живеться нелегко. Вчителі повинні створювати таку атмосферу в класі, в якій успіхи обдарованого учня викликатимуть повагу з боку «ординарних» однолітків, а не почуття заздрості і роздратування

  • Важливо, побачивши талант дитини, не пускати на самоплив, не

думати, що він сам знайде дорогу.