Спам – що це таке?

Непрошена розсилка: очевидно, підписні розсилки і конференції не повинні потрапляти в категорію «спаму» (хоча умова анонімності і так значною мірою це гарантує).

Важливі також і категорії, які ми свідомо не включили у визначення спаму.Наприклад, у визначення спаму часто включають словосполучення «рекламна розсилка» або «комерційна пропозиція». На наш погляд, це неправильно. Річ у тому, що значна частина спаму не переслідує рекламних або комерційних цілей. Існують розсилки політичного і агітаційного спаму, є також «добродійні» спамерські листи (що закликають допомогти яким-небудь нещасним). Окрему категорію складають шахрайські листи (так звані нігерійські листи з пропозиціями заробити велику суму грошей або що залучають до фінансових пірамід), а також листи, направлені на крадіжку паролів і номерів кредитних карт («фішинг»). Ще бувають так звані «ланцюгові листи», тобто листи з проханням переслати їх знайомим («страшилки», «листи щастя») і т.п. Є також вірусні листи, що містять привабливий текст і віруси під виглядом іграшок, картинок, програм («справжня історія Білосніжки», «З Новим роком!» і т. п.). Всі ці листи, як правило, не можна віднести до реклами, хоча вони є очевидним спамом.

Спам і цільові комерційні пропозиції

З даного вище визначення виходить, що комерційна пропозиція, явно направлена на адресу одержувача і з реальною зворотною адресою, – це не спам.Таким чином, ми не вважаємо спамом непрошений рекламний лист, наприклад, запрошення на семінар, послане особисто директорові фірми. Або пропозиція гірськолижного туру в Шамоні із справжньою зворотною адресою турфірми.Комусь це може показатися обурливим, дивним і нелогічним, але ми вважаємо, що робити цю відмінність необхідно – і теоретично, і практично.Такий лист також може бути небажаним і викликати роздратування. Відмітимо, що такі листи у багатьох випадках теж можна розпізнати і відфільтрувати технічно, разом із спамом. Проте перш ніж видаляти листи даних категорій, системному адміністраторові варто погоджувати політику обробки спаму з відділом маркетингу і PR. Цілком можливо, що їм потрібні подібні листи. Наприклад, комерційні співробітники туристичних фірм часто з цікавістю читають туристичні пропозиції і навіть спам, а організатори семінарів і співробітники кадрових відділів хотіли б отримувати всі запрошення на семінари.

Небажана пошта

Окрім спаму і цільових комерційних пропозицій існує ще один вид поштових повідомлень, який часто плутають із спамом. Це небажана пошта. В деяких випадках незапитане і непотрібне повідомлення спамом не є.

Ось деякі приклади небажаної пошти, яку одержувач не замовляв і/або не бажає отримувати:

  • Різного роду помилки: помилки автоматичних розсильників – технічний збій служби розсилки, запити на підтвердження підписки на розсилку або якийсь сервіс; помилки людей – наприклад, людина шукає однокурсника, а одержувач має те ж прізвище і схожу адресу.
  • Різноманітна технічна кореспонденція: повідомлення про недоставляння листа і інших помилках; автоматичні повідомлення від антивірусних програм про віруси у відправленому з вашої адреси листі; екстраординарні або рутинні повідомлення від адміністраторів сервісів (наприклад, про те, що поштовий сервіс буде недоступний, або про появу вірусу і ін.). Такі листи для одержувача часто виглядають як незапитані.
  • Нові можливості спілкування і бізнесу: діловий лист від приватної особи (фірми) приватній особі (фірмі). Такий лист часто може служити початком нового контракту, бізнесу. Прямий лист менеджерові корпорації від рекрутингового агентства – адреса зазвичай отримана неофіційно, сам лист справедливо трактується компанією як загроза бізнесу, в той же час такі листи дуже корисні ринку праці і капіталу.
  • І, природно, особисті листи від тих, з ким одержувач ніколи раніше не переписувався: листи від старих знайомих, друзів, агітаторів (наприклад, агітація жителів району проти забруднення парку, і т. п.).

Будь-який з цих листів є незапитаним, бо приймаюча сторона його явно не запрошувала. З іншого боку, викидати подібну пошту без прочитання не можна. З цього виходить, що ознаки масовості і анонімності є необхідними для розпізнавання тих, хто робить бізнес на спамі.

Політика поводження із спамом і небажаною поштою

Отже, ми розділяємо всі незапитані повідомлення, що потрапили у вашу поштову скриньку, на наступні категорії:

  • спам, що має всі ознаки анонімної масової розсилки;
  • цільові комерційні пропозиції;
  • небажана пошта.

Спам, поза сумнівом, потрібно фільтрувати, а потім зберігати в особливих теках або поміщати в карантин, а іноді відразу видаляти – згідно політиці компанії. Другу і третю категорію листів також можливо розпізнавати і фільтрувати, але з ними потрібно звертатися обережніше. У компанії можуть бути різні відділи, які хотіли б отримувати різні категорії непрошеної пошти (адміністраторам потрібні повідомлення від сервісів і антивірусів, кадровикам – запрошення на семінари).

Таким чином, системний адміністратор повинен вводити ретельно продуману політику обробки пошти, що включає не тільки знищення спаму, але маршрутизацію і зберігання незапитаної і навіть небажаної пошти.