Материалы

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

Методичні рекомендації щодо ведення класних журналів, учнівських
зошитів та вимоги до письмових робіт з української мови і літератури,
російської мови та світової літератури у 5-11 класах


З метою дотримання єдиних вимог щодо ведення класних журналів, учнівських зошитів, перевірки навчальних та контрольних видів робіт з української мови й літератури, російської мови та світової літератури у 5-11 класах, керуючись наказом МОН України від 05.05.08 № 371 „Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти” рекомендуємо:

1. При веденні класних журналів у 5-11 класах керуватись Інструкцією з ведення класного журналу 5-11 (12) класів загальноосвітніх навчальних закладів,затвердженою наказом МОН України №496 від 03.06.08 р.
2. Оцінювання навчальних досягнень учнів 5-11 класів здійснювати відповідно
наказу МОН України № 371 від 5.05.08 р. „Про затвердження критеріїв оцінюваннянавчальних досягнень учнів у системі загальної середньоїосвіти”.

3. Затвердити вимоги щодо ведення й перевірки учнівських зошитів, виконання навчальних і контрольних видів робіт з української мови та літератури, російської мови і світової літератури у 5-11 класах, а саме:
3.1. Види письмових робіт.

3.1.1. Основними видами класних і домашніх письмових робіт учнів з української мови є:• класні й домашні вправи (кількість домашніх вправ — одна або дві (на розсуд учителя), але не більше двох: якщо ж уроки спарені, то для виконання вдома пропонується дві або три вправи);
• словникові диктанти (кількість слів у словниковому диктанті:

12 — у 5 класі,

24 — у 6—7 класах,

36 — у 9—10 класах,

48 — в 11 класі);

• навчальні диктанти, твори й перекази;

• самостійні роботи;

• тестові завдання (як відкритої, так і закритої форми);

• складання таблиць, схем, написання конспектів (у старших класах), робо-
та зі словниками та інші види робіт, передбачені чинними програмами.

3.1.2. Основними видами класних і домашніх письмових робіт з української тасвітової літератури є:

• відповідь на поставлене в підручнику або вчителем запитання;
• написання навчальних класних і домашніх творів;• виконання самостійних робіт;
• складання таблиць, схем римування, партитур, написання конспектів (у
старших класах), робота з цитатним матеріалом, з літературними джерелами та іншівиди робіт, передбачені чинними програмами.

3.2. Кількість контрольних робіт.

3.2.1. Кількість контрольних робіт з української мови повинна відповідати вимогам чинної програми (керуватися наказом МОН України від 05.05.08 № 371

„Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі середньої освіти”).

3.2.2. Кількість контрольних робіт з усіх видів мовленнєвої діяльності
(аудіювання, говоріння, читання, письмо) передбачено вимогами чинної програми (керуватися наказом МОН України від 05.05.08 №371

„ Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі середньої освіти”).

3.2.3. Кількість контрольних робіт з української та світової літератур однаковав усіх класах — не менше шести на рік (у профільних класах — не менш як вісім нарік).3.2.4. Кількість контрольних творів з української та світової літератури визначається за класами:5—8 класи — один контрольний твір на семестр (у першому семестрі п'ятогокласу учні творів не пишуть);
• 9—11 класи — два контрольні твори на семестр (один класний і один домашній);
• у профільних класах — два контрольних твори на семестр.

3.3. Аналіз контрольних робіт.

Аналіз контрольних письмових творів і переказів, а також контрольних диктантів виконують у робочому зошиті.

3.4. Кількість і призначення учнівських зошитів.

3.4.1. Кількість робочих зошитів з української мови визначається за класами:
• 5—9 класи — по два зошити;• 10—11 класи — по одному зошиту (у них
учні виконують роботи, зазначені в пункті 3.1).

- Кількість робочих зошитів з української літератури, світової літератури та
російської мови:

• 5-11 класи – по одному зошиту.3.4.2. Для контрольних робіт з української та російської мов, української і світової літератур в усіх класах використовують по одному зошиту (дозволяється використовувати зошити з друкованою основою, які мають гриф Міністерства).
3.4.3.
Для навчальних і контрольних видів письмових робіт в усіх класах використовують зошити в лінію (з позначеним полем) на 18 або 24 сторінки (в 10—11 класах зошит для навчальних робіт може бути більшим за обсягом).
3.4.4. Зошити для контрольних робіт мають зберігатися в школі протягом усього навчального року.

3.5. Порядок перевірки письмових робіт.

3.5.1. Зошити для навчальних класних і домашніх робіт з української мови перевіряють:
• у 5 —6 класах — двічі на тиждень;

• у 7 —9 класах — 2—3 рази на місяць;

• у 10—11 класах — двічі на місяць.

3.5.2. Зошити для навчальних класних і домашніх робіт з української,світової
літератури та російської мови перевіряють раз на місяць у кожному класі та виставляють у журнал щомісяця.

3.5.3. Оцінку за ведення зошитів з української та російської мови, з української та світової літератури виставляють один раз на місяць у кожному класі окремоюколонкою в журналі /Зошит/.

3.5.4. Виставляючи оцінку за ведення зошита з мови чи літератури, слідвраховувати такі критерії:

• наявність різних видів робіт;• грамотність (якість виконання робіт);

• охайність;

• уміння правильно оформлювати роботи (дотримання вимог орфографічного режиму).
3.5.5. Орфографічний режим.

3.5.6. Записи в зошиті виконують кульковою ручкою з синім чорнилом чи йоговідтінками (для підкреслення членів речення, позначення значущих частин слова,оформлення таблиць, схем тощо використовують простий олівець).
3.5.7. Між класною й домашньою роботою пропускають два рядки (між вида-
ми робіт, що входять до складу класної чи домашньої роботи, рядків не пропускають).
3.5.8. Дату класної, домашньої та контрольної роботи з української мови й лі-
тератури та світової літератури в 5—11 класах записують так: на першому рядку дату записують словами, а на другому — вид роботи (класна, домашня), наприклад:

Сьоме лютого
Класна робота


У 10—11 класах у зошитах з української та світової літератури можливим є й
інше оформлення: на першому рядку записують вид роботи, а на полі цього ж рядка
вказують дату цифрами, наприклад:

07.05.13 Класна робота


В інших класах дата й назва робіт з української та світової літератури оформлюються так, як і з української мови.
У зошитах для контрольних робіт з української мови та літератури й світовоїлітератури в усіх класах записується дата й лише назва роботи, наприклад:

Сьоме лютого
Читання мовчки

У робочих зошитах на уроках розвитку зв’язного мовлення записується дата тавид роботи, наприклад:


Сьоме лютого
Докладний переказ тексту з елементами опису людини
Матуся


3.5.9. Після заголовків, назв видів робіт, підпису зошита крапку не ставлять.
3.5.10. Зразок підпису зошита:

Зошит
для робіт з української мови
учня 5 класу
Ярунської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст.
Захарченка Сергія

Зошит
для контрольних робіт
з української мови та літератури
учениці 7 класу
Варварівської загальноосвітньої школи І-ІІ ст.
Усенко Олени


3.5.11. Неправильний запис охайно перекреслюють (а не беруть у дужки, витирають
гумкою або замальовують коректором).3.6. Технічні правила перевірки учнівських письмових робіт.

3.6.1. Усі записи, примітки й виправлення в учнівських письмових роботах треба виконувати ручкою з червоним чорнилом.3.6.2. Виявлені помилки позначають так:

• орфографічні, пунктуаційні та граматичні помилки на вивчені вже правила підкреслюють горизонтальною рискою й на полі в цьому ж рядку вказують тип помилки (І — орфографічна, V — пунктуаційна, г — граматична), омилки на ще не вивченіправила виправляють, перекреслюючи їх скісною рискою ( / ) й надписуючи потрібнулітеру чи розділовий знак, вказують наполі тип помилки, проте її не враховують приостаточному визначенні оцінки.
• лексичні (неточність у слововживанні, тавтологія, русизми тощо), стилістичні
(стильова невідповідність дібраних овнихзасобів,одноманітність дібраних мовнихзасобів тощо) та змістові помилки (логічні — втрата ослідовності викладу, неправильний поділ тексту на абзаци, фактичні — неправильно вказано дату, власну назву тощо) підкреслюють горизонтальною хвилястою рискою й на полі в цьому ж рядку вказують тип помилки (л — лексична, с — стилістична, з — змістова).
Особливості оформлення сторінок класних журналів
із світової літератури та російської мови
Заповнення сторінок класного журналу з предметів «Світова література» та
«Російська мова» здійснюється відповідно до методичних рекомендацій щодо вивчення світової літератури та мов національних меншин узагальноосвітніх навчальних закладах у 2013-2014 н.р. , наказу МОНМС України від 10.05.2011 р. № 423 «Про затвердження єдиних зразків обов’язкової ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах усіх типів і форм власності» та «Інструкцією з ведення класного
журналу учнів 5-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів» (Наказ МОНУ від03.06.2008 № 496).З предмета «Світова література» слід виконувати обов’язкову кількість контрольних робіт, яка зазначена в програмі. Вчителю необхідно звернути увагу, що в кожному
семестрі введені уроки розвитку мовлення ( усно та письмово), уроки позакласного
читання, на оцінювання читання віршів напам’ять у 5-11 класах та домашній твір у9-11 класах відводиться окрема колонка, де протягом декілька уроків вчитель накопичує оцінки всіх учнів. Всі ці види робіт слід фіксувати в журналі, де записується темауроку (Наприклад в 11 класі «Позакласне читання. А.І. Купрін. Зображення високогокохання в повісті «Гранатовий браслет»).Домашнє завдання записується згідно зі сторінками підручника або хрестоматії так:

стор. 45-54, прочитати, стор. 54, питання 4 (усно чи письмово).

Доречно вверху колонки «Зміст домашніх завдань» вказати підручник, заяким ведеться викладання літератури в класі. Зміст домашніх завдань зі світової літератури в основному складає читання творів. В 9-11 класах обсяг творів значний, тому доцільно проводити заняття із світової літератури парами.
На сторінках російської мови записи в журналі ведуться державною мовою.
КІЛЬКІСТЬ ВИДІВ КОНТРОЛЮ ( ЗА ПРОГРАМОЮ І.А. ГУДЗИК, В.А. КОРСАКОВА)
Програмою передбачено ще кілька видів контролю, на які ми не виділяємо
окремий урок: діалог, усний переказ, усний твір, читання вголос. Вчитель проводить
урок за поточною темою, записує в журнал тему з двох видів діяльності (наприклад,
у 5 класі «Поняття про фонетику. Складання діалогу»).
Зошити для навчальних класних і домашніх робіт з російської мови перевіряють:
у 5-6 класах – двічі на тиждень;

у 7-9 класах 2-3 рази на місяць;

у 10-11 класах – двічі на місяць.

Оцінку за ведення зошитів виставляють у кожному класі окремою колонкою вжурналі раз на місяць і враховують як поточну до найближчої тематичної, а такожроблять запис у робочому зошиті «Ведення зошита або В. з.».
Виставляючи оцінку за ведення зошитів, слід ураховувати такі критерії:
- наявність усіх видів робіт;

- грамотність (якість виконання робіт);

- охайність;

- уміння оформляти роботи відповідно до вимог до ведення зошитів.

Домашнє завдання треба записувати так:

§ 33 (або стор. 24-25) вивчити (прочитати),впр. 75 (усно чи письмово).

Якщо є додаткове завдання (наприклад, розбір реченняабо підібрати вірш, текст самостійно), то це теж фіксується у колонці домашніх за-
вдань.

Слід пам’ятати, що обсяг домашніх завдань повинен бути приблизно 20-25%
від класної роботи.

Можливі види контрольних робіт:

тест;
відповіді на запитання;контрольний літературний диктант;

анкета головного героя;

комбінована контрольна робота тощо;

письмові контрольні твори.

Поточна оцінка виставляється до класного журналу в колонку з надписом,щозасвідчує дату проведення заняття, коли здійснювалося оцінювання учнів.
Наприкінці кожної теми проводиться контрольна робота в одній із форм, поданих у таблиці вище.

На сторінці «Зміст уроку» робиться запис: «Контрольна робота (вид діяльності)», а на сторінці «Облік навчальних досягнень учнів» під датою виставляються оцінки та «н». Тематичне оцінювання визначає рівень навчальних досягнень з певної літературної теми (частини теми, сукупності тем). Тематичну оцінку виставляють за результатами поточного оцінювання, враховуючи всі види навчальної діяльності, що підлягали оцінюванню протягом вивчення теми, не відводячи на це окремого уроку. Тематичний бал не підлягає коригуванню (повторне тематичне оцінювання не проводиться і оцінка за повторне тематичне оцінювання не виставляється).

Якщо учень (учениця) був(ла) відсутній(я) на уроках протягом вивчення теми,не виконував(ла) вимоги навчальної програми, у колонку з надписом Тематична» виставляється «н/а» (не атестований(а)).

Семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичних оцінок і має
бути наближеним до середнього арифметичного від суми балів тематичного оцінювання літературних знань. При цьому слід враховувати динаміку особистих навчальних досягнень учнів з предмета, важливість теми (тривалість її вивчення, складність змісту, ступінь узагальнення матеріалу тощо),
але завжди на користь учня.

Наприклад, за відсутності 1 тематичної оцінки (учень бувне атестований (н\а) з поважної причини) семестровий бал має виставлятися на підставі наявних тематичних оцінок на користь дитиниз урахуванням самостійного засвоєння нею матеріалу попередньої теми, за яку виставлено «н/а». Якщо учень з поважної причини був відсутній на шкільних заняттях більше половини навчального часув семестрі і має лише 1 тематичну оцінку або не має тематичних оцінок взагалі, такийучень не може бути атестований за семестр. Напроти прізвища такого учня в колонці Ісеместр має стояти запис – не атестований(а) – (н/а). Семестрова оцінка може підлягати коригуванню. Підвищення семестрової оцінки учнями:

9-х класів – не дає їм права на отримання свідоцтва з відзнакою;

10-11-х класів – не дає їм права бути претендентами на нагородження золотою«За особливі успіхи у навчанні» та срібною «За успіхи у навчанні» медалями.

Без дати виставляють оцінку за читання напам'ять поетичних або прозових творів (надпис в журнальній колонці – «Напам'ять»), з метою нако-
пичення оцінки за читання учнями напам’ять до виставлення найближчої тематичної.
Надпис «Зошит», як і записи інших форм контролю, роблять у формі називного відмінка (а не «за зошит»; І семестр (а не «за І семестр»).
Оцінка за зошит виставляється в журнал 1 раз на місяць у колонці без дати, яка
надписується «Зошит» і вважається поточною, тобто враховується до найближчої тематичної.